مهرسامهرسا، تا این لحظه: 9 سال و 9 ماه و 25 روز سن داره
دیانادیانا، تا این لحظه: 6 سال و 19 روز سن داره

مهرسا و دیانا جوانه های درخت زندگی

روزی درخت تنومندی خواهید شد پیش به سوی پیشرفت

آموزش کودکان صفر تا 4 ماه

1392/4/13 21:41
435 بازدید
اشتراک گذاری

تاب خواندن و آواز خواندن برای کودک و بغل کردن و بوسیدن او از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای نوزاد تازه به دنیا آمده خود انجام دهید.

این دوره خیلی زود تمام می شود پس حداکثر لذت را از این دوره ببرید و با او بازی کنید.

علاوه بر موارد بالا می توانید با تحریک شنوایی و حس لامسه نوزادتان موجب رشد و تکامل مغز او بشوید.

تحریک شنوایی:

1-پخش موسیقی-فضای خانه تان را با یک موسیقی قشنگ (به هر زبانی) پر کنید. شما می توانید با پخش موسیقی به زبانهای خارجی حس شنوایی کودکتان را تقویت کنید. نوزاد شما تمام صداها و تلفظ های آن زبان را در ذهنش ذخیره می کند و در بزرگسالی زمانی که بخواهد آن زبان را فرا گیرد از آنها استفاده می کند و بعد می بینید که چقدر بهتر و سریعتر می آموزد

2-حرف زدن و آواز خواندن- هر چقدر که می توانید با نوزادتان حرف بزنید و برایش آواز بخوانید

3-کتاب خواندن- می توانید در موقع خواندن کتاب به کلمه ها اشاره کنید ( وقتی دخترم دو یا سه ماهه بود برایش کتاب می خواندم به اینصورت که کنارش دراز می کشیدم و کتاب را بالای سرمان نگه می داشتم تا او بتواند به خوبی ببیند ، هنوز چشمهای کنجکاو و دهانش که از هیجان باز میماند را به خاطر دارم)

تحریک بینایی:

1-استفاده از کارتهای آموزشی تحریک حس بینایی- ساختار عصبی درک رنگ چشم نوزاد تازه به دنیا آمده هنوز آنقدر کامل نشده است که بتواند شدت رنگهای قرمز، بنفش، آبی، صورتی، زرد و سبز را تشخیص دهد. سیاه و سفید دو رنگی است که نوزاد میتواند کاملا آنها را درک کند و تضاد این دو رنگ راه را برای رشد مغز کودک هموار می کند. در هر دفعه فقط یکبار این کارتها را به کودکتان نشان دهید و شکلها را با چشم کودک تنظیم کنید تا به خوبی الگوها را ببیند و درک کند.

2-تزیین محیط اطراف کودک با تصاویر محرک چشم- حالا که به اهمیت تحریک قوه بینایی نوزادتان پی بردید می توانید خودتان کارتهای آموزشی بسازید و یا از پوسترهای سیاه و سفید استفاده کنید. تصاویر واضح و شفاف برای این کار مناسب است.

کارتها را از اینجا  و اینجا  دانلود کنید

دستورالعمل تهیه کارتها:

1-شکلها را در اندازه کاغذa4 پرینت بگیرید.

2-کاغذ را از وسط نصف کنید به طوری که هر طرف یک تصویر داشته باشد

3-قسمت داخلی کاغذ تا خورده را چسب بزنید

4-برای سالم ماندن تصاویر آنها را داخل کاور نگهداری کنید

نحوه استفاده از کارتها:

1-کارتها را به این ترتیب بچینید که اولین کارتی که می خواهید نشان دهید در آخر قرار گیرد یعنی از آخر به اول مرتب کنید

 

2-کودک خود را در موقعیت راحتی نزدیک به خود قرار دهید و هر کارت را به مدت 10 تا 15  ثانیه به او نشان دهید. نحوه نشان دادن کارتها به این صورت است که آخرین کارت را اول نشان می دهید یعنی کارتها را از عقب به جلو می آورید

3-اجازه بدهید کودک تصویر را بررسی کند و تصویر را به گونه ای تنظیم کنید تا در زاویه دید او قرار گیرد

تحریک لامسه:

1-به طور منظم کودک خود را ماساژ دهید

2-تجربه بافتها و حالتهای مختلف- میتوانید پارچه ها و اجسام مختلف با بافتهای متفاوت را به پوست او نزدیک کنید و نرمی ، زبری، صافی، زمختی و حتی گرمی و سردی و یا خیس و خشک را به نوزادتان بفهمانید.

 

فعالیتهای فیزیکی:

1-رشد فیزیکی و ذهنی نوزاد از یکدیگر جدا نیستند- برای مثال چهار دست و پا راه رفتن به تقویت افق دید کودک کمک می کند (وسعت دیدش را افزایش می دهد) و این بهتر شدن دید او در نهایت به یادگیری بهتر در خواندن و نوشتن کمک می کند.

2-به طور منظم در طول روز کودک را به شکم بخوابانید وبه حرکت تشویقش کنید- وقتی بزرگتر می شود او را آزاد بگذارید تا بتواند بخزد و چهاردست و پا کند. هیچ گاه او را در محیط های بسته محصور نکنید

3-تاب دادن و کله پا کردن بچه!!!!!!- تکان دادن و تاب دادن کودک و همچنین کله پا کردن او به بهتر کار کردن دهلیزهای قلب کمک می کند. کودکتان را محکم در آغوش بگیرید و مثل گهواره بجنبانیدش و یا وقتی که میتواند سرش را نگه دارد او را از پشت به سینه خود بچسبانید و حرکتش دهید. همچنین می توانید زیر بغلهایش را بگیرید و به جلو و عقب و یا چپ و راست تابش دهید. و یا می توانید از پتو استفاده کنید. و همچنین کله پا کردن کودک یکی از بهترین راه ها برای تحریک او است که البته باید با احتیاط انجام شود.

تغذیه:

1-بهترین نوع تغذیه برای نی نی ها، شیر مادر است- در شش ماه اول زندگی بهترین خوراک برای کودکان شیر مادر است. مادری که به فرزندش شیر می دهد بهتر است غذاهای سالم بخورد یک رژیم متنوع همراه با ماهی. به اینصورت میتوان مطمئن شد شیری که کودک میخورد با اسیدهای چرب امگا سه غنی شده است و این اسیدها به رشد بهتر سلولهای مغز کمک می کند.

مادرانی که گیاه خوارند میتوانند از بذر کتان به عنوان یک منبع غنی گیاهی امگا سه استفاده کنند

2-تنوع غذایی –غذای کودک بهتر است شامل انواع سبزیجات و میوه، انواع گوشت و ماهی، غلات سبوس دار و انواع حبوبات باشد. بهتر است برای کودکان تا سن دو سال از محصولات لبنی پر چرب استفاده کنید

خواندن و ریاضی:

آموزش خواندن و ریاضی را میتوانید از چهار ماهگی شروع کنید- با یک تمرین مداوم کودکان میتوانند به راحتی خواندن کلمات و انجام محاسبات ریاضی را تا قبل از رفتن به دبستان بیاموزند

یادگیری شاد و هیجان انگیز:

از تحت فشار قرار دادن کودک برای یادگیری مطالب بپرهیزید. آموزش باید مثل یک بازی شاد و مفرح باشد

زمان بازی:

الویت اصلی کودک بازی است. اسباب بازی در اختیارش قرار دهید تا بتواند بازی کند و ذهن کنجکاوش تحریک شود. کودکی که بازی نکرده باشد نمی تواند چیزی یاد بگیرد. هر روز زمانی را به بازی با کودکتان اختصاص دهید.

 

تحریک کودک یعنی چه ؟؟؟

معنی تحریک خیلی ساده و روشن است : یعنی کلیه فعالیتهایی که باعث تحریک حس چشایی، بویایی، شنوایی، بینایی و لامسه کودک میشود. تحریک نوزاد به بهتر شدن توجه، حافظه، حس کنجکاوی و سیستم عصبی او کمک می کند

قبل از شروع آموزش کودک خود به نکات زیر توجه نمایید:

1-محیطی که از ابتدا کودک در آن قرار می گیرید بیشترین تاثیر را بر رشد او خواهد داشت- هر چیزی که در اطراف کودک قرار دارد میتواند به عنوان یک پدیده شگفت انگیز توسط چشم ها، گوش ها، بینی، دهان و انگشتان او کشف و بررسی شود. هر وسیله یا موضوع یا صدای به ظاهر ساده و معمولی میتواند کنجکاوی کاشف کوچک شما را تحریک کند و برایش جالب و هیجان انگیز باشد. در سال اول زندگی رشد مغز کودک در سریعترین حالت ممکن است پس بهتر است برای تحریک سلول های مغز او بیشترین تلاش را به عمل آورید.

2-تعامل بهتر از مشاهده است-پزشکان مدافع تعامل والدین با کودکان مانند ما معتقدند که بهترین راه برای آموزش کودک این نیست که او را با دنیایی از اسباب بازی تنها بگذارید بلکه بهترین راه این است که در کنارش باشید و با او بازی کنید.

به جای تنها گذاشتن کودک با عروسکهایش شما میتوانید عروسکها را برای او زنده کنید. آنها را حرکت بدهید و به جای آنها با کودکتان حرف بزنید. به این صورت قوه تخیل او را افزایش میدهید.

3-مواظبت و نگهداری از کودک بسیار مهم است- کودک باید در موقعیت خوبی برای تحریکات ذهنی باشد و از این رو توجه و مراقبت از او حائز اهمیت است. اگر کودک شما خواب آلوده است و یا به دلیل تحریکات زیاد مغزی خسته و کلافه است بهتر است که آموزش را متوقف کنید و به نیازهای جسم خسته او پاسخ دهید و آموزش را برای زمانی بگذارید که او کاملا پذیرا و هوشیار است.

به این توجه کنید که چه زمانی نوزادتان پذیرای یادگیری است در این زمان برای توجه به محیط پیرامونش کاملا هوشیار و کنجکاو است و تمام انرژیش را بکار می گیرد تا دنیای اطرافش را کشف کند پس حداکثر استفاده را از این زمان کوتاه ببرید.

4-هدف از تکرار، یادگیری است – این را همیشه در خاطرتان داشته باشید که هدف کودک از درخواست مکرر یک چیز یا اصرار به شنیدن یک آهنگ خاص برای چندین روز متوالی فقط و فقط یادگرفتن آن است نه دیوانه کردن شما!!!!

برای کودکان تکرار بهترین وسیله برای یادگرفتن است. شنیدن یک موسیقی یا قصه به دفعات زیاد باعث می شود که آن آهنگ یا متن برای بازه طولانی تری در ذهن کودک باقی بماند. نونهالان چهار تا هجده ماهه بیشتر از بچه های دو و نیم ساله به تکرار مطالب نیاز دارند.

وقتی که کودک چیزی را یاد گرفت از پروسه تکرار بیشتر لذت می برد چون حالا می تواند مراحل بعدی را پیش بینی کند و انجام دهد. پس از تکرار خواندن یک کتاب دوست داشتنی برای کودکتان حالا او میتواند با گفتن ادامه جمله های کتاب در خواندن آن مشارکت کند و این برایش بسیار لذت بخش است.

باید توجه داشته باشید که روش تحریک مغزی شما برای کودکتان تبدیل به یک عادت نشود. وقتی که آن وسیله یا روش بازی و یا موسیقی برای کودک به سرعت جذابیت خود را از دست می دهد و دیگر به آن توجه نمی کند بهتر است که آن را تغییر دهید. از یک روش دیگر استفاده کنید و یا نوع اسباب بازی را تغییر دهید .

5-ارضای حس کنجکاوی کودک او را تشنه یادگیری خواهد کرد-اگر شما یک شکلات خوشمزه بخورید آیا دوست دارید که باز هم یکی دیگر را امتحان کنید؟ اگر جوابتان بله است میتوانید درک کنید که کودکتان هم در مورد یک یادگیری لذت بخش و شاد چنین خواهد بود. او باز هم دوست دارد بیشتر و بیشتر یاد بگیرد.

شما به عنوان والدین کودک میتوانید به خوبی این تشنه آموزش را سیراب کنید. با فراهم آوردن وسایل محرک مناسب برای کودک و انجام بازیهای متفاوت میتوانید این نقش را به خوبی بازی کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)